Główne dzieła: Testy osiągnięć szkolnych. Podstawowe pojęcia i techniki obliczeniowe (1975); Pomiar sprawdzający w dydaktyce. Teoria i zastosowania (1990). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki (2007). Diagnostyka edukacyjna (2009)
Najważniejsze stanowiska związane z działalnością naukową i zawodową: Kierownik Zakładu Metodologii Badań Pedagogicznych, Instytut Badań Edukacyjnych, 1970-1976; z-ca dyrektora Instytutu Badań nad Młodzieżą 1977-1980; z-ca dyrektora Instytutu Kształcenia Nauczycieli 1981-1983; kierownik Zakładu Metodologii Badań Pedagogicznych, Uniwersytet Gdański, Instytut Pedagogiki 1988-1995; kierownik Studium Pedagogicznego, Uniwersytet Gdański, 1996-2003. Organizacja badań International Association for the Evaluation of Educational Achievement w Polsce, 1968-1985
Członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, 1985-1998; National Council on Measurement in Education (USA), od 1990.
Współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukcyjnej. Kierownik naukowy i redaktor wydawnictw 26 Krajowych Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej (1993-2020).
Hobby: tenis stołowy, fotografia.
Sesja plenarna IV. Horyzonty diagnostyki edukacyjnej (11.00 - 13.00)
Sesja plenarna I. Szkoły i wyniki (9.30 - 11.00)
Prowadzenie