PTDE
PTDE

Program konferencji

Czwartek 19.11.2020

 

8.45–9.30

Uroczyste otwarcie konferencji
– wystąpienia organizatorów i gości

 

9.30–11.00

Sesja plenarna I. Szkoły i wyniki

Prowadzenie: prof. dr hab. Bolesław Niemierko, Uniwersytet SWPS w Sopocie, Przewodniczący Komitetu Naukowego

 

  • Krzysztof Konarzewski, profesor pedagogiki – Czy popularność technikum jest zasłużona?
  • Ewa Wysocka, Uniwersytet Śląski – Baterie Kwestionariuszy Motywacji (B-KMiA) i Funkcjonowania Społecznego (B-KFS)
  • Tomasz Żółtak, Diagmatic – Wyniki IRT w zasięgu każdego diagnosty. Nowe możliwości obliczania i prezentacji wyników diagnozy w testach przeprowadzanych z wykorzystaniem tabletów i komputerów.

 

10.30–11.00

Pytania, dyskusja

 

11.00–13.00

Sesja plenarna II. Lokalna diagnoza edukacyjna

Prowadzenie: dr hab. Roman Dolata, prof. UW

 

  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata, Uniwersytet Warszawski – Przedstawienie projektu współpracy środowiska edukacyjnego i władz miasta Ostrołęka z Wydziałem Pedagogicznym UW
  • Joanna Stelmach, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Uniwersytet Warszawski – Zmiany środowiska edukacyjnego uczniów: uwarunkowania i konsekwencje
  • Aleksandra Jasińska-Maciążek, Uniwersytet Warszawski – Pozaszkolna pomoc w nauce – powszechność, uwarunkowania i konsekwencje w lokalnym systemie oświatowym
  • Roman Dolata, Uniwersytet Warszawski – Szkoła wobec nierówności społecznych
  • Justyna Pałczyńska-Janiak, Uniwersytet Warszawski – Elementy programowania w edukacji początkowej: Jakościowe badanie potrzeb, oczekiwań i trudności zgłaszanych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w publicznych szkołach podstawowych w Ostrołęce.

 

12.30-13.00

Pytania, dyskusja

 

 

13.00–14.30

Sekcja I A. Przedmioty humanistyczne

Prowadzenie: dr Henryk Palkij (OKE Kraków)

 

  • Anna Odrowąż-Coates, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Oddziaływania języka angielskiego na edukację w Polsce. Raport z badań własnych
  • Sylwia Derda, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie – Czy warto stosować nowoczesne technologie w nauczaniu historii?
  • Sylwia Derda, Piotr Podemski, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie; Uniwersytet Warszawski – Rozprawa historyków z rozprawką? Spór o wymagania i ocenę uczniów zdolnych na przykładzie Mazowieckiego Konkursu Historycznego
  • Maria Michlowicz, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Szkolenie na odległość egzaminatorów języka polskiego

 

14.00–14.30

Pytania, dyskusja

 

 

13.00–14.30

Sekcja I B. Przedmioty przyrodnicze

Prowadzenie: dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ

  • Robert Zakrzewski, Magdalena Pawlak, Uniwersytet Łódzki – Wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z chemii reprezentowane w arkuszach maturalnych z chemii w latach 2015-2020.
  • Inga Bator, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Analiza konstrukcji arkuszy maturalnych z przedmiotów przyrodniczych w nowej formule od 2015 r. ze szczególnym uwzględnieniem biologii
  • Urszula Poziomek, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie – Czy jakość oceniania prac egzaminacyjnych z biologii zależy tylko od przygotowania egzaminatorów?
  • Takao Ishikawa, Uniwersytet Warszawski – Zmiany w Olimpiadzie Biologicznej i ich wpływ na osiągnięcia polskich uczniów na arenie międzynarodowej

 

14.00–14.30

Pytania, dyskusja

 

 

13.00–14.30

Sekcja I C. Matematyka

Prowadzenie: Marek Legutko ZG PTDE

 

  • Izabella Kaiser, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu – Pierwsze niepowodzenia edukacyjne, czyli matematyczne trudności dzieci w wieku przedszkolnym – komunikat z badań
  • Jerzy Paczkowski, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku – Kreatywność uczniów – na przykładzie zadań matematycznych Pomorskiej Ligi Zadaniowej
  • Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń Instytucja Edukacyjna m.st. Warszawa; Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Warszawie – Zdalne nauczanie matematyki w dobie koronawirusa. Raport z dwóch pierwszych miesięcy nauczania zdalnego w województwie mazowieckim
  • Jerzy Paczkowski, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku – Matematyczna przestrzeń edukacyjna – na podstawie egzaminu ósmoklasisty

 

14.00–14.30

Pytania, dyskusja

 

 

14.30 - 16.00

Sekcja II A. Nauczyciel

Prowadzenie: Ragna Ślęzakowska, OKE Warszawa

 

  • Jolanta Szempruch, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN – Nauczyciel w nowych warunkach społecznych i edukacyjnych
  • Stefan T. Kwiatkowski, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie – Diagnoza czynników warunkujących zawodową skuteczność kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji – perspektywa osobowości, inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych
  • Małgorzata Krzeczkowska, Iwona Król, Uniwersytet Jagielloński, V LO im. A. Witkowskiego w Krakowie – O procesie zmiany w studencie – przyszłym nauczycielu – uczestniku kursu związanego z diagnozą szkolną słów kilka
  • Jacek Gralewski, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej – Czy nauczyciele szkół średnich potrafią rozpoznać kreatywnych uczniów

 

15.30–16.00

Pytania, dyskusja

 

 

14.30 - 16.00

Sekcja II B. Nauczanie

Prowadzenie: Aleksander Ławiński, WOM w Zielonej Górze

 

  • Michał Paluch, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie – Bezczynność, czynność, czyn – redefinicja osiągnięć w nauczaniu
  • Anna Górka-Strzałkowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Rodzic – trudny partner dla nauczyciela. Z badań nad innowacyjnym projektem w ursynowskiej szkole (abstrakt)
  • Aleksander Ławiński, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze – O potrzebie konstruowania zadań dla uczniów z wykorzystaniem map cyfrowych i platform cyfrowych

 

15.30–16.00

Pytania, dyskusja

 

 

14.30 - 16.00

Sekcja II C. Szkoła

Prowadzenie: dr hab. Anna Perkowska-Klejman, prof. APS

 

  • Danuta Uryga, Marta Wiatr, Akademia Pedagogiki Specjalnej – Szkoła poszukująca. Środowisko szkolne w procesie autonomicznych przekształceń
  • Maria Krystyna Szmigel, Henryk Szaleniec, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie, ZG PTDE – Pierwsi absolwenci liceów przekształconych z likwidowanych gimnazjów
  • Iwona Król, Wojciech Przybylski, V LO im. A. Witkowskiego, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Czy platforma edukacyjna to edukacja przyszłości?

 

15.30–16.00

Pytania, dyskusja

 

 

19.00–20.00

Spotkanie koleżeńskie: poznajmy się, refleksje, wspomnienia poprzednich konferencji, niespodzianki etc.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności