8.45–9.30
Uroczyste otwarcie konferencji
– wystąpienia organizatorów i gości
9.30–11.00
Sesja plenarna I. Szkoły i wyniki
Prowadzenie: prof. dr hab. Bolesław Niemierko, Uniwersytet SWPS w Sopocie, Przewodniczący Komitetu Naukowego
- Krzysztof Konarzewski, profesor pedagogiki – Czy popularność technikum jest zasłużona?
- Ewa Wysocka, Uniwersytet Śląski – Baterie Kwestionariuszy Motywacji (B-KMiA) i Funkcjonowania Społecznego (B-KFS)
- Tomasz Żółtak, Diagmatic – Wyniki IRT w zasięgu każdego diagnosty. Nowe możliwości obliczania i prezentacji wyników diagnozy w testach przeprowadzanych z wykorzystaniem tabletów i komputerów.
10.30–11.00
Pytania, dyskusja
11.00–13.00
Sesja plenarna II. Lokalna diagnoza edukacyjna
Prowadzenie: dr hab. Roman Dolata, prof. UW
- Aleksandra Jasińska-Maciążek, Roman Dolata, Uniwersytet Warszawski – Przedstawienie projektu współpracy środowiska edukacyjnego i władz miasta Ostrołęka z Wydziałem Pedagogicznym UW
- Joanna Stelmach, Aleksandra Jasińska-Maciążek, Uniwersytet Warszawski – Zmiany środowiska edukacyjnego uczniów: uwarunkowania i konsekwencje
- Aleksandra Jasińska-Maciążek, Uniwersytet Warszawski – Pozaszkolna pomoc w nauce – powszechność, uwarunkowania i konsekwencje w lokalnym systemie oświatowym
- Roman Dolata, Uniwersytet Warszawski – Szkoła wobec nierówności społecznych
- Justyna Pałczyńska-Janiak, Uniwersytet Warszawski – Elementy programowania w edukacji początkowej: Jakościowe badanie potrzeb, oczekiwań i trudności zgłaszanych przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w publicznych szkołach podstawowych w Ostrołęce.
12.30-13.00
Pytania, dyskusja
13.00–14.30
Sekcja I A. Przedmioty humanistyczne
Prowadzenie: dr Henryk Palkij (OKE Kraków)
- Anna Odrowąż-Coates, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Oddziaływania języka angielskiego na edukację w Polsce. Raport z badań własnych
- Sylwia Derda, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie – Czy warto stosować nowoczesne technologie w nauczaniu historii?
- Sylwia Derda, Piotr Podemski, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie; Uniwersytet Warszawski – Rozprawa historyków z rozprawką? Spór o wymagania i ocenę uczniów zdolnych na przykładzie Mazowieckiego Konkursu Historycznego
- Maria Michlowicz, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Szkolenie na odległość egzaminatorów języka polskiego
14.00–14.30
Pytania, dyskusja
13.00–14.30
Sekcja I B. Przedmioty przyrodnicze
Prowadzenie: dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ
- Robert Zakrzewski, Magdalena Pawlak, Uniwersytet Łódzki – Wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej z chemii reprezentowane w arkuszach maturalnych z chemii w latach 2015-2020.
- Inga Bator, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Analiza konstrukcji arkuszy maturalnych z przedmiotów przyrodniczych w nowej formule od 2015 r. ze szczególnym uwzględnieniem biologii
- Urszula Poziomek, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie – Czy jakość oceniania prac egzaminacyjnych z biologii zależy tylko od przygotowania egzaminatorów?
- Takao Ishikawa, Uniwersytet Warszawski – Zmiany w Olimpiadzie Biologicznej i ich wpływ na osiągnięcia polskich uczniów na arenie międzynarodowej
14.00–14.30
Pytania, dyskusja
13.00–14.30
Sekcja I C. Matematyka
Prowadzenie: Marek Legutko ZG PTDE
- Izabella Kaiser, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu – Pierwsze niepowodzenia edukacyjne, czyli matematyczne trudności dzieci w wieku przedszkolnym – komunikat z badań
- Jerzy Paczkowski, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku – Kreatywność uczniów – na przykładzie zadań matematycznych Pomorskiej Ligi Zadaniowej
- Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń Instytucja Edukacyjna m.st. Warszawa; Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Warszawie – Zdalne nauczanie matematyki w dobie koronawirusa. Raport z dwóch pierwszych miesięcy nauczania zdalnego w województwie mazowieckim
- Jerzy Paczkowski, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku – Matematyczna przestrzeń edukacyjna – na podstawie egzaminu ósmoklasisty
14.00–14.30
Pytania, dyskusja
14.30 - 16.00
Sekcja II A. Nauczyciel
Prowadzenie: Ragna Ślęzakowska, OKE Warszawa
- Jolanta Szempruch, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Komitet Nauk Pedagogicznych PAN – Nauczyciel w nowych warunkach społecznych i edukacyjnych
- Stefan T. Kwiatkowski, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie – Diagnoza czynników warunkujących zawodową skuteczność kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji – perspektywa osobowości, inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych
- Małgorzata Krzeczkowska, Iwona Król, Uniwersytet Jagielloński, V LO im. A. Witkowskiego w Krakowie – O procesie zmiany w studencie – przyszłym nauczycielu – uczestniku kursu związanego z diagnozą szkolną słów kilka
- Jacek Gralewski, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej – Czy nauczyciele szkół średnich potrafią rozpoznać kreatywnych uczniów
15.30–16.00
Pytania, dyskusja
14.30 - 16.00
Sekcja II B. Nauczanie
Prowadzenie: Aleksander Ławiński, WOM w Zielonej Górze
- Michał Paluch, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie – Bezczynność, czynność, czyn – redefinicja osiągnięć w nauczaniu
- Anna Górka-Strzałkowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej – Rodzic – trudny partner dla nauczyciela. Z badań nad innowacyjnym projektem w ursynowskiej szkole (abstrakt)
- Aleksander Ławiński, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze – O potrzebie konstruowania zadań dla uczniów z wykorzystaniem map cyfrowych i platform cyfrowych
15.30–16.00
Pytania, dyskusja
14.30 - 16.00
Sekcja II C. Szkoła
Prowadzenie: dr hab. Anna Perkowska-Klejman, prof. APS
- Danuta Uryga, Marta Wiatr, Akademia Pedagogiki Specjalnej – Szkoła poszukująca. Środowisko szkolne w procesie autonomicznych przekształceń
- Maria Krystyna Szmigel, Henryk Szaleniec, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie, ZG PTDE – Pierwsi absolwenci liceów przekształconych z likwidowanych gimnazjów
- Iwona Król, Wojciech Przybylski, V LO im. A. Witkowskiego, Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie – Czy platforma edukacyjna to edukacja przyszłości?
15.30–16.00
Pytania, dyskusja
19.00–20.00